A széfbérlés nemzetközi gyakorlata – esettanulmányok a nagyvilágból

Annak érdekében, hogy a lehető legmagasabb színvonalú széfszolgáltatást nyújtsuk ügyfeleink számára, folyamatosan monitorozzuk a széfbérlés nemzetközi gyakorlatát. Gyűjtjük és elemezzük a másutt bevált működési elveket, az ott tapasztalt problémákat – annak érdekében, hogy a Privátszéfnél széfet bérlő ügyfeleink számára minden esetben megbízható és pontos eljárási renddel kínáljuk szolgáltatásainkat. Sorozatunkban olyan eseteket mutatunk be, amelyek az Egyesült Királyságban valóban előfordultak és az angol békéltető testület által kiadott Ombudsman News című tájékoztatóban megjelentek. Célunk, hogy ügyfeleink gyakorlati példákon keresztül ismerjék meg, mire érdemes különösen figyelniük a széfbérlés során.

Milyen jellegzetes ügyfélpanaszokkal találkoztak az Egyesült Királyságban?

A panaszok nagy részében az ügyfelek azt állítják, hogy a széf rekeszben elhelyezett dokumentumok és értéktárgyak eltűntek. Az ilyen ügyek elbírálása különösen nehéz, hisz sokszor a bérlők nem rendelkeznek olyan dokumentummal, mellyel egyértelműen bizonyítani tudják, hogy mit tárolnak a széfrekeszben – legtöbbször visszaemlékezés alapján próbálják felsorolni, mit helyeztek el a széfükben. A panaszok kezelése során a békéltető testület elvárja, hogy az adott társaság az ún. látogatási nyilvántartás alapján el tudjon számolni azzal, hogy ki és mikor fért hozzá a széfrekeszhez, illetve mikor történt egyéb intézkedés (pl.: széf rekesz csere, feltörés).

A nemzetközi tapasztalat szerint a legtöbb széfbérléssel foglalkozó cég előírja kliensei részére, hogy a széfrekeszben elhelyezett értékekre biztosítást kössenek, a vizsgált esetekben azonban csak ritkán találkozott ezzel. Így nagy valószínűséggel egy biztosító társaság kártérítési eljárása során nem tudják a megkövetelt dokumentumokat (pl. fényképek, igazolt értéktárgy –jegyzék) a békéltető testület rendelkezésére bocsájtani. Pusztán az ügyfél „szava” áll rendelkezésre és a panasz, miszerint a széf fiókban tárolt értéktárgy eltűnt.

Még nehezebb a helyzet, ha az ügyfél a széfteremben hosszabb időn keresztül nem tett látogatást, így maga a probléma is hosszabb ideig észrevétlen marad. Továbbá az ügyfél emlékei – ezen évek alatt – folyamatosan csorbulhatnak a tárolt értékekről.

Tovább bonyolíthatja a helyzetet, ha egy széf fióknak több bérlője is van és a bérlőtársak között nincs egyetértés a széf tartalmát illetően. Vitás ügyekben a békéltető testület harmadik felet nem kötelezhet az eljárásban való részvételre, a tisztázandó kérdések megválaszolására. Ez fontos tényező lehet, ha az ügyben bizonyító erejű nyilatkozatot vagy dokumentumot csak harmadik fél tudna tenni vagy csatolni.

Hetente jelentkező blog sorozatunkban olyan ügyeket mutatunk majd be, ahol a kérelmeket esetleg nem találta megalapozottnak a testület, azonban egyértelműen látható, hogy a széfbérlés szolgáltatásból fakadó hibák az ügyfeleknek komoly stresszt és kényelmetlenséget okoztak, melyekért arányos anyagi kompenzációban szükséges részesülniük. Cikkeinkből olyan gyakorlati jó tanácsokat is megtudhatnak, mellyel az esetlegesen felmerülő problémák elkerülhetőek és a széfbérlés egy kényelmes és biztonságos hosszú távú megoldást nyújt – fejtörés nélkül.

Forrás: Ombudsman News